Zodra je een babyshower gaat organiseren, bepaal je zelf hoe groot of klein je het wil vieren. Maar in alle gevallen is het maken van een babyshower checklist essentieel. Met een babyshower checklist weet je namelijk zeker dat je niks vergeet, houd je het overzicht en zo organiseer jij de perfecte babyshower voor je zus, vriendin, nicht of dochter. Daarnaast hoef je het niet allemaal te onthouden, scheelt ook weer. Wij hebben speciaal voor jou een babyshower checklist opgesteld. Zo kun jij het lijstje afwerken. Benieuwd naar wat je zeker niet moet vergeten? Check it out!
De allereerste voorbereiding
De babyshower wordt meestal georganiseerd tussen de 25 en 32 weken zwangerschap van de aanstaande moeder. Zorg dat je ruim van tevoren een datum prikt, zodat iedereen er vanaf weet en je op tijd aan de voorbereidingen kunt beginnen. Wij raden aan om dat gemiddeld 3 maanden van tevoren een datum vast te stellen, dan weet je zeker dat je genoeg tijd hebt. Is er inmiddels een datum gepland? Good job! Dan kun je verder met de volgende stappen. Maak een keuze wie je wil uitnodigen en stel de gastenlijst op. Bepaal vooraf je budget om niet voor verrassingen te hoeven staan en bedenk waar de babyshower gevierd wordt. Daar lees je meer over in de blog “De beste locaties voor een onvergetelijke babyshower“. Kies je voor een horecagelegenheid, zorg er dan voor dat je reserveert. Kies je ervoor om de babyshower in een bepaalt thema te vieren? Houd er dan ook rekening mee dat de decoratie past binnen het vooropgestelde budget.
- Datum prikken
- Stel een gastenlijst op
- Bepaal vooraf je budget
- Kies de locatie
- Reserveer bij de horecagelegenheid (indien noodzakelijk)
- Thema bepalen
Nog twee maanden te gaan…
De grootste voorbereidingen zijn gedaan. Je weet wat, wanneer, waar en met wie de babyshower wordt georganiseerd. Nu is het tijd om de mensen daadwerkelijk uit te nodigen. Is het een verrassing voor de aanstaande moeder? Zorg dan ook dat iedereen hiervan op de hoogte is. Alle uitnodigingen verzonden? Dan ga je aan de slag met alle benodigdheden. Afhankelijk van de activiteiten die je wilt organiseren, bepaal je wat nodig is.
- Tijden bepalen
- Uitnodigingen versturen
- Kies de activiteiten
- Schrijf alle benodigdheden op (Weet je dit niet? Check onze benodigdheden pagina).
Nog één maand te gaan…
Yes, het komt steeds dichterbij. Tijd voor de volgende stappen. Ben je van plan om de babyshower bij een horecagelegenheid te vieren? Zorg dan dat er goede afspraken gemaakt worden over het eten en drinken dat geserveerd wordt. Kies je ervoor om de babyshower bij iemand thuis te doen of om de hapjes en drankjes zelf te regelen? Bedenk dan goed wat je wilt serveren. Let ook op eventuele allergieën en dieetwensen vanuit gasten. Als je ervoor kiest om met meerdere genodigden de hapjes en drankjes te bereiden, zorg dan voor de juiste taakverdeling.
- Maak een lijstje met de hapjes en drankjes
- Zorg dat je weet wie er eventuele allergieën en/of dieetwensen heeft
- Eventuele taakverdeling
- Decoratie aanschaffen (kijk bijvoorbeeld eens op Partydeco.nl)
Over twee weken is het zover!
Heb je alle decoratie al in huis of moet je nog op pad om het aan te schaffen? Wij raden je aan om de laatste spullen twee weken voor de babyshower te regelen. Mocht iets niet op voorraad zijn, dan kan je altijd nog kijken naar een alternatief. Zorg voor een boodschappenlijst en bekijk of het nog nodig is om extra meubels te regelen. Al eerder heb je een lijst gemaakt met benodigdheden, zijn deze allemaal al aanwezig?
- Boodschappenlijst maken
- Benodigdheden in huis halen voor alle activiteiten
- Extra meubels regelen
- De laatste dingen aanschaffen die nog ontbreken
- De gasten erop attenderen wanneer zij verwacht worden
De grote dag is aangebroken
Nu is het echt bijna zover! De finishing touch kan beginnen. Zodra je alle benodigdheden en boodschappen in huis hebt, kun je aan de slag gaan met het bereiden van de hapjes en het versieren van de ruimte. Zorg ervoor dat je op tijd start met de laatste voorbereidingen zodat je rustig alles klaar kunt zetten.
Zorg er ook voor dat de gasten minimaal één uur van tevoren aanwezig zijn zodat de laatste puntjes op de ‘i’ gezet kunnen worden. Staat alles klaar en is de babyshower checklist afgevinkt? Dan is het wachten tot de aanstaande moeder arriveert. Verrassingggg!! Tijd voor feest.
- Hapjes en drankjes klaarmaken
- De ruimte versieren
- Ontvangen van de gasten
- Ervoor zorgen dat alles is opgeruimd