Wat is een babyshower?

Een babyshower is een feestje om de mommy to be in het zonnetje te zetten tijdens haar zwangerschap. Je viert de babyshower tegen het einde van de zwangerschap met lekkere hapjes, drankjes, leuke activiteiten en cadeautjes.

 

Vergeet niet dat een babyshower het leukste is als je dit geheim weet te houden voor de aanstaande moeder. De verrassing maakt het feestje helemaal compleet! Maar waar komt de babyshower eigenlijk vandaan?

De oorsprong van de babyshower

Wist je dat de babyshower zoals wij die hier in Nederland vieren is overgewaaid vanuit Amerika? Wellicht ken je het wel uit Amerikaanse films of series. Vaak wordt de babyshower daar over de top gevierd. In Amerika was het een traditie om de babyshower alleen te organiseren bij het eerste kindje dat geboren werd. Inmiddels zijn velen daar ook al vanaf gestapt en vieren ze het bij alle geboortes. Ook deze gewoonte hebben we in Nederland overgenomen. Benieuwd hoe de babyshower is ontstaan door de jaren heen? Lees dan deze blog!

Wat is het verschil tussen een babyshower en een kraamfeest?

Naast de babyshower organiseren ouders vaak ook een kraamfeest, ook wel kraamborrel of babyborrel genoemd. Een zwangerschap en de geboorte van een baby moeten natuurlijk groots gevierd worden. Maar wat is precies het verschil tussen een babyshower en een kraamfeest? Het belangrijkste verschil is de periode: een babyshower vindt vóór de bevalling plaats en een kraamfeest er na. Daarnaast staat bij een babyshower de aanstaande moeder in de belangstelling en bij een kraamfeest draait alles om de kleine spruit.

 

De cadeautjes worden hier dus ook op aangepast. Bij een babyshower geef je cadeaus om de aanstaande mama in de watten te leggen, terwijl de cadeautjes bij een kraamfeest draaien om de pasgeborene. Tot slot wordt een babyshower door vriendinnen van de mommy to be georganiseerd en wordt het kraamfeest wordt door de kersverse ouders zelf georganiseerd. 

Is de partner wel of niet uitgenodigd?

Volgens de etiquette hoort een partner niet aanwezig te zijn op de babyshower. De babyshower staat natuurlijk helemaal in het teken van de zwangere vrouw. Het is haar moment om verrast en verwend te worden. Toch is het belangrijk om even dubbel te checken wat de voorkeuren zijn van de partner en eventueel de moeder in spé. Misschien wil ze haar partner er wel heel graag bij hebben of wil de partner zelf er graag bij betrokken zijn. Daarnaast zijn ‘Dadchelor parties’ tegenwoordig helemaal hip. Dat is de mannelijke versie van de babyshower, waarbij de aanstaande vader in het zonnetje wordt gezet. Lees hier alles over de Dadchelor.

Hoe organiseer je een babyshower?

Wist je dat een goede vriendin, volgens de etiquette, een babyshower moet organiseren en niet een familielid? Ja je leest het goed, maar niet getreurd want daar hoef je je natuurlijk niets van aan te trekken als jij als familielid liever de babyshower organiseert. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Je kunt het natuurlijk zelf zo gek maken als je wilt. 

 

Of je het nou groots viert of met een klein gezelschap, het belangrijkste is dat je zoveel mogelijk rekening probeert te houden met de wensen van de aanstaande moeder. Zo weet je zeker dat het een geslaagde dag wordt! Uiteindelijk organiseer je de babyshower natuurlijk voor ‘de mom to be’. Wij hebben een paar algemene punten voor je op een rij gezet waar je op kunt letten bij het organiseren van een babyshower. 

Bepaal de datum

Wanneer de babyshower wordt georganiseerd is afhankelijk van de uitrekendatum. Er zijn geen strikte regels, maar een goed moment om een babyshower te organiseren is als de aanstaande moeder tussen de 25 en 32 weken zwanger is. De meeste vrouwen zijn rond die periode nog goed mobiel, ervaren weinig klachten en hebben nog voldoende energie. 

 

Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de genodigden op tijd weten wanneer de babyshower zal plaatsvinden. Zo kunnen de genodigden gelijk reserveren in hun agenda! Op deze manier voorkom je afmeldingen op het laatste moment. Is de aanstaande moeder in de laatste fase van haar zwangerschap? Houd er dan rekening mee dat de babyshower niet te lang duurt. Het kan namelijk best vermoeiend zijn. 

 

Zodra je iedereen hebt uitgenodigd, kun je ervoor kiezen om iedereen continu apart te benaderen. Maar wij raden zeker aan om een groepsapp aan te maken, zodat je de belangrijkste highlights en vragen direct met hen kunt bespreken. 

Welke locatie?

Wist je dat je een babyshower op hele verschillende locaties kunt vieren? Het eerste dat wellicht in je opkomt, is bij iemand thuis, maar geloof het of niet, er zijn genoeg alternatieve plekken waar je een babyshower kunt organiseren. In een restaurant, in een feestzaal, in het park, op het strand of ergens anders in de natuur. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken. 

 

Je kunt ervoor kiezen om de locatie zelf aan te kleden of je zorgt ervoor dat het uit handen wordt gegeven. De meeste restaurants hebben zelf al veel decoratie wat gebruikt kan worden. Scheelt een hele hoop geregel! Klik hier voor meer inspiratie voor locaties!

Het budget

Bij het organiseren van een babyshower komt er stiekem best wat kijken. Hierdoor kun je snel door het budget heen zijn. Bepaal daarom vooraf een budget en schrijf alle benodigdheden op, zo weet je zeker dat je geen onnodige kosten hoeft te maken. Daarnaast is het ook verstandig om te kijken wie bijdraagt aan de kosten. Verdeel je de kosten over alle genodigden? Of betaal je het zelf? Wanneer je met meerdere personen de kosten verspreidt, is het ook handig om vooraf de totale verwachte kosten te bespreken. 

 

Het kan zijn dat niet iedereen in de gelegenheid is om een bepaalde bijdrage te leveren. Wanneer je dit vooraf bespreekt, kun je eventueel nog dingen wijzigen. Ben je benieuwd naar meer tips over hoe je een babyshower kan organiseren met een beperkt budget? Bekijk dan deze blog!

Wie nodig je uit op een babyshower?

Bij het bepalen van de gastenlijst, houd je zoals eerder genoemd rekening met de wensen van de aanstaande moeder. Op basis van die wensen bepaal je wie je uitnodigt. Dit kunnen vrienden, vriendinnen, collega’s en familie zijn. Wanneer de voorkeur uit gaat naar een klein gezelschap is een klein clubje vriendinnen voldoende. Betrek je de partner bij de organisatie? Dan kan het maken van keuzes makkelijker zijn doordat hij de mommy te be natuurlijk het allerbeste kent. Daarnaast kan het juist leuk zijn als het feest ook voor hem een verrassing is. 

Het thema

Ook is het leuk om de gehele babyshower in een bepaald thema te organiseren. Dit kan de kleur van het toekomstige baby zijn, maar er zijn nog veel meer unieke thema’s! Het thema hoeft niet bij enkel versiering te blijven. Je kunt bijvoorbeeld ook het bestek en zelfs taart aansluiten op het thema! Bekijk hier wat je nodig heb voor jouw babyshower thema.

Activiteiten tijdens een babyshower

Bij het organiseren van een babyshower kunnen activiteiten eigenlijk niet ontbreken. De aanstaande moeder staat ook hier weer centraal. Houd dus rekening met wat ze wel en niet kan tijdens de zwangerschap. Het is zonde als je veel tijd in de organisatie van de activiteiten steekt, als ze er volgens niet aan deel kan nemen. We zetten de leukste activiteiten tijdens de babyshower voor je op een rijtje: 

  • High tea
  • Workshop
  • Verschillende spelletjes, bijvoorbeeld baby bingo! 
  • Een verwenmiddag met maskertjes, een massage, een manicure en/of pedicure
  • Het invullen van een gastenboek

 

Er zijn nog veel meer activiteiten en spelletjes die je kan doen op de babyshower. Je vindt ze in deze blog!

Van to-do-lijst naar planning

Hoe je de babyshower ook wilt vieren, het maken van een to-do-lijst is van essentieel belang. Zo weet je precies wat je allemaal moet doen, wat er allemaal nodig is en wie je eventueel moet benaderen. Op basis daarvan kun je heel gemakkelijk een planning maken, waardoor je stress voorkomt en volop plezier ervaart tijdens het organiseren van de babyshower. 

 

Kortom, de voorbereidingen voor het organiseren van een babyshower zijn belangrijk om er een geslaagd feestje van te maken. Nu je weet wat een babyshower precies is, kun je aan de slag met de organisatie. Enjoy en zorg voor een onvergetelijke dag!